Activități comunitare

ACTIVITĂȚI COMUNITARE


Hristos, împartasit copiilor!”




Bucuria comuniunii!”
        
■ SCOPUL ACTIVITĂȚILOR:
Ţinând seama de necesitate implicării Bisericii în viaţa comunităţii locale şi a şcolii, propunem derularea unor activităţi menite să stabilească un dialog optim între şcoală, familie şi Biserică, în sensul modelării personalităţii copilului în acord cu valorile morale promovate de Biserică, pentru a deveni membri activi şi solidari ai comunităţii din care fac parte.

■ OBIECTIVE
         Obiectiv fundamental
Încurajarea dialogului şcoală – familie – Biserică, în sensul realizării interesului superior al copilului şi al familiei sale, în spiritul valorilor moral – creştine promovate de Biserică, realizarea comunicării şi colaborării optime între părţile implicate, în sensul realizării interesului superior al copilului şi al familiei acestuia, pentru a deveni membri activi şi solidari ai comunităţii din care fac parte. Acest obiectiv va fi realizat de instituţiile şcolare implicate, cu sprijinul reprezentanţilor implicati
         Obiective derivate
·        Menţinea şi creşterea prestigiului instituţiilor implicate;
·        Ţinând seama de potenţialul educativ al învăţământului extraşcolar (informal sau de timp liber) şi de nevoile  de întări relaţiile dintre educaţia şcolară şi cea extraşcolară în scopul modelării personalităţii elevilor şi eficientizării procesului instructiv-educaţional.
Eficientizarea procesului instructiv-educaţional prin activităţi concrete desfăşurate;
• Stimularea comportamentului participativ prin implicarea elevilor în acţiuni concrete, în sensul promovării respectului de sine;
• Modelarea personalităţii elevilor, ţinând seama de potenţialul educativ al învăţământului–informal sau de timp liber;
• Consolidarea relaţiilor între educaţia şcolară şi cea extraşcolară.

■ GRUP ŢINTĂ
Elevii din ciclurile primar, gimnazial (liceal)

2. STABILIREA ECHIPEI

3. PARTENERI

4. COORDONARE – SARCINI DE LUCRU

-         Parohia va sprijini scoala partener în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse, participând şi încurajând iniţiativele de implicare a Bisericii, în mod activ, în viaţa individului, familiei şi a şcolii, fără a îngrădi libera opţiune a individului ;
-         Scoala iniţiatoare are sarcina de a mobiliza elevii pentru a participa la activităţile întreprinse de Biserică, în sensul atingerii scopurilor.
        
5. ORARUL ÎNTÂLNIRILOR (tematica, obiective, rezultate)

Întâlnirile vor fi organizate periodic sau ori de câte ori evenimentele specifice acestei acţiuni oferă un punct de plecare pentru realizarea obiectivelor programului.
a)               Întâlnire pentru organizarea şi iniţierea desfăşurării acţiunilor
Obiectiv: stabilirea claselor participante la program;
Rezultate: clase din ciclurile primar,gimnazial şi liceal de la unitatea şcolară implicată.
b)                                        Întâlnire pentru analiza rezultatelor
Obiectiv: identificarea resurselor umane şi materiale care să susţină activităţile iniţiate;
Rezultate: participarea părinţilor, cadrelor didactice şi implicarea acestora în activităţi.
c)                Întâlnire pentru proiectarea acţiunilor
Obiectiv: stabilirea calendarului activităţilor, a tematicii, mijloacelor şi strategiilor;
Rezultate: elaborarea programului de activităţi.
d)      Întâlnire pentru evaluarea activităţii pe echipe şi în general
Obiectiv: precizarea reuşitelor şi dificultăţilor programului;
Rezultate: identificarea unor modalităţi de optimizare a strategiei de lucru pentru viitor.
e)                Întâlnire pentru analiza impactului la nivelul şcolii, dar şi al colectivităţii
Obiectiv: analizarea efectelor activităţii de diseminare şi mediatizare;
Rezultate: identificarea unor posibilităţi de dezvoltare a noi iniţiative de dezvoltare comunitară.


6. CALENDARUL (ORIENTATIV AL) ACTIVITĂŢILOR

NOIEMBRIE - „Capcanele adolescenţei” – Dezbatere, pe tema riscurilor care apar în viaţa adolescenţilor, a principiilor şi valorilor acestora;
                DECEMBRIE    - :,,HRISTOS SE NASTE ! PRIMITI-L ! ‘’ Mila crestina ca exteriorizare a iubirii fata de aproapele.
Acţiune caritabilă de a colecta jucării pentru copiii defavorizaţi  din parohie, cu ocazia Naşterii Domnului;
             IANUARIE - ROLUL BISERICII SI AL SCOLII IN  PREVENIREA ABSENTEISMULUI SI A ABANDONULUI SCOLAR .
– Masă rotundă, cu participarea elevilor şi părinţilor,necesitatea educarii prevenirea absenteismului si a abandonului scolar si, promovând valorile morale ale familiei creştine;
FEBRUARIE -„Violenţa naşte violenţă – Dezbatere, cu participarea elevilor şi a cadrelor didactice, ilustrând cauzele şi efectele violenţei, promovarea spotului antiviolenţă;
MARTIE„Sărut mâna, mamă dragă…” – Cenaclu, recitarea de poezii, marcând Ziua Internaţională a Femeii, promovând valoarea femeii în cadrul familiei creştine;
APRILIE „Lumina lui Hristos in sufletele copiilor-Invierea Domnului.!” – Acţiune caritabilă de a colecta cadouri pentru copiii defavorizaţi  din parohie, cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paşti;
MAI„Iubire fără bariere” – Seminar, exprimând necesitatea adoptării unui comportament adecvat , de toleranţă şi respect faţă de semenii noştri de altă naţionalitate, etnie, confesiune;
IUNIE – „Copilul de azi, creştinul de mâine” – Masă rotundă, sensibilizarea părinţilor cu privire la importanţa educării copilului în spiritul valorilor creştine, insuflarea unui comportament religios – moral, încă de la vârste fragede.




II.               DERULARE

1.     Unităţi de învăţământ implicate

Scoala……
Nr. elevi:
Nr. cadre didactice:




2. PLANUL DE ACTIVITĂŢI

Nr. crt.
Activitatea
Iniţiatoare
Colaborare
Tip de colaborare
Actori
Rezultate




1.
„Capcanele adolescenţei”
Scoala….

- Reprezentanţi ai Parohiei ,invitati

- Dezbatere
- Directă, prin exprimarea opiniilor
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi

- Dezbatere, pe tema riscurilor care apar în viaţa adolescenţilor, a principiilor şi valorilor acestora
- Formarea unui comportament adecvat


2.
:,,Hristos se naste ! primiti-L ! ‘’
Scoala….

 - Parohia
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
-Acţiune caritabilă,
Ediţia a III-a

- Moment artistic - Colinde
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi

- Formarea unei atitudini corecte faţă de importanţa sărbătorilor religioase în viaţa creştinilor
- Sensibilizarea elevilor pentru ajutorarea membrilor defavorizaţi ai comunităţii din care fac parte, creşterea solidarităţii sociale



3.
- RRolul Bisericii si al scolii in  prevenirea absenteismului si a abandonului scolar .

Parohia
- Scoala….

- Masă rotundă

- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Părinţi
- Formarea unei atitudini corecte a copiilor faţă de părinţi, în spiritul valorilor creştine



4.
„Violenţa naşte violenţă”
Scoala….


- Organizaţia „Salvaţi Copiii”
- Parohia
- Reprezentanţi ai altor şcoli şi licee
- Dezbatere
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi

- Promovarea spotului „Violenţa naşte violenţă”
- Dezbatere pe tema cazuelor şi efectelor violenţei


5.
„Sărut mâna, mamă dragă…”
Scoala….

- Parohia Valea Roşie

- Cenaclu
- Preot Paroh
- Elevi
- Părinţi
-Cadre didactice
- Invitaţi

- Recitarea de poezii, marcând Ziua Internaţională a Femeii, promovând valoarea femeii în cadrul familiei creştine





6.




7.
 „Lumina lui Hristos in sufletele copiilor-Invierea Domnului.!
Scoala….

- Parohia
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
-Acţiune caritabilă,
Ediţia a II-a

- Moment artistic
- Preot Paroh
- Elevi
- Părinţi
-Cadre didactice
- Invitaţi

- Sensibilizarea elevilor pentru ajutorarea membrilor defavorizaţi ai comunităţii din care fac parte, creşterea solidarităţii sociale

„Iubire fără bariere”
Scoala….


- Reprezentanţi ai Parohiei
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
- Seminar
- Directă, prin exprimarea opiniilor
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Membri ai comunităţii locale
- Invitaţi
- Formarea unui comportament adecvat , de toleranţă şi respect faţă de semenii noştri de altă naţionalitate, etnie, confesiune

8.
„Copilul de azi, creştinul de mâine”
Reprezentanţi ai Parohiei Valea Roşie

- L. T. „Henri Coandă”

- Masă rotundă

- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Părinţi
- Sensibilizarea părinţilor cu privire la educarea copiilor în spiritul valorilor creştine, insuflarea comportamentului religios-moral încă de la vârste fragede


3. REZULTATE PROIECTATE
► Elevii au fost interesaţi de acţiunile derulate.
► Elevii au avut posibilitatea să interacţioneze direct cu tinerii de vârsta lor, cu părinţii, cadrele didactice şi cu preoţii parohi, să participe în mod activ la dezbateri şi la acţiunile de întrajutorare ale membrilor comunităţii din care fac parte.
► În urma acestei campanii de implicare activă a bisericii în viaţa şcolii şi a comunităţii locale, cadre didactice şi elevi şi-au manifestat interesul de a participa la acţiunile caritabile întreprinse de biserică.
► La această campanie şi-au adus aportul, de asemenea, părinţii şi prietenii elevilor ce au constituit grupul ţintă.
► Activităţile desfăşurate au fost în concordanţă cu obiectivele propuse, ducând astfel la realizarea lor.


III.          EVALUARE

1.     REALIZĂRI MAJORE ALE PROIECTULUI  
         Un număr mare de elevi, coordonaţi de cadre didactice dedicate, sprijiniţi de reprezentanţii parohiei din care fac parte au conştientizat necesitatea implicării Bisericii în viaţa şcolii, au învăţat să se preţuiască şi să preţuiască, dovedind cooperare, iniţiativă, înţelegere şi solidaritate faţă de persoanele cu care au venit în contact.
         Prin intermediul acestor acţiuni a fost stimulat comportamentul participativ al elevilor, capacitatea lor de a se angaja în acţiuni şi de a interacţiona la nivelul grupurilor, dovedind solidaritate. Au avut posibilitatea să îşi valorifice propriile opinii referitoare temele supuse dezbaterii, exprimându-şi disponibilitatea de a comunica deschis cu reprezentanţii Bisericii, cu părinţii şi cadrele didactice implicate.

2.     OBSTACOLE ÎN DERULAREA PROIECTULUI
-         slaba informare a familiilor tuturor elevilor în problema abordată;
-         inerente probleme organizatorice ce ţin de:
- sincronizarea organizatorilor;
- atragerea de fonduri necesare optimizării activităţilor, etc.

3. COORDONARE – STRATEGII DE ACŢIUNE ŞI DE REŢEA
         - Parohia ,prin reprezentanţii săi,  consimte să sprijine scoala partener cu spaţii de desfăşurare a activităţilor proiectate, dacă este cazul, şi cu resurse umane;
         - Parohia  se obligă să respecte regulamentul de ordine interioară şi orarul scolii partener;
         - Scoala iniţiatoare se obligă să participe la acţiunile la care s-a angajat, punând la dispoziţie baza materială, ori de câte ori este necesar, pentru realizarea obiectivelor vizate;
         - Scoala iniţiatoare consimte să semnaleze Parohiei eventualele cazuri sociale în rândul elevilor liceului în vederea consilierii lor şi familiilor lor;
         - Parohia se obligă să respecte confidenţialitatea cazurilor semnalate de scoala partener.

4. REZULTATE CANTITATIVE
-         angrenarea unei unităţi de învăţământ craiovean, opt cadre didactice dedicate , 250 de elevi implicaţi, sub calda păstorire a celor doi preoţi din parohia la care este arondat liceul partener;
-         desfăşurarea unor activităţi caritabile de ajutorare a membrilor defavorizaţi ai comunităţii;
-         dezbateri, mese rotunde, cenaclu;
-         serbări;
-         expoziţie de icoane.

 5. REZULTATE CALITATIVE
-         schimbarea atitudinii tinerilor în ceea ce priveşte acceptarea implicării Bisericii în viaţa şcolii;
-         promovarea interesului superior al elevului;
-         promovarea respectării demnităţii umane;
-         găsirea de soluţii comune în ceea ce priveşte sporirea sentimentului de solidaritate socială;
-         sensibilizarea elevilor şi cadrelor didactice în participării la acţiunile întreprinse de Biserică.



6. POSIBILITĂŢI DE SUSTENABILITATE A PROIECTULUI
-         obiectivele proiectului au trezit interes şi în rândul altor cadre didactice, dar şi al părinţilor care au salutat iniţiativa şi s-au implicat în desfăşurarea şi realizarea acţiunilor propuse;
-         în viitor, pot fi implicate şi alte unităţi de învăţământ.


IV.          DISEMINARE ŞI MEDIATIZARE

1. MODALITĂŢI ŞI ACTIVITĂŢI DE DISEMINARE
-         mese rotunde de informare a părinţilor şi a celorlalte cadre didactice – periodic;
-         dialoguri deschise, schimburi de idei;
-         activităţi organizate de Biserică.

2. MATERIALE DE PROMOVARE
-         materiale publicitare (afişe, pliante, broşuri, chestionare etc.);
-         prezentări multimedia;
-         adresele electronice ale instituţiilor partenere.

3. IMPACT (FEED-BACK CONCRET)
         Pentru sondarea impactului au fost utilizate diferite strategii: observări curente, chestionare, activităţi de analiză şi valorificare, discuţii organizate cu participanţii la proiect şi cu invitaţii.
         În faza de evaluare, au fost identificate mai multe aspecte, precum:
a)         la nivelul şcolii: creşterea interesului faţă de colaborarea cu alte instituţii;
b)         la nivelul elevilor: conştientizarea acestora cu privire la necesitatea dezvoltării personalităţii lor în acord cu valorile moral - creştine;
c)          la nivelul cadrelor didactice participante: dobândirea unor competenţe de a modela personalitatea elevilor în consonanţă cu valorile morale promovate de Biserică;
d)         la nivelul comunităţii: acordarea sprijinului în derularea diverselor acţiuni, conştientizarea familiilor elevilor cu privire la necesitatea implicării Bisericii în viaţa tinerilor.

4. MULTIPLICAREA EXEMPLELOR DE BUNĂ PRACTICĂ
         Schimburi de experienţă prin:
-         mese rotunde;
-         conferinţe;
-         dezbateri.

5. PARTENERIAT CU MASS MEDIA ŞI COMUNITATEA LOCALĂ
- invitaţi: reprezentanţi ai presei scrise şi mass media audio-vizuală.