ACTIVITĂȚI COMUNITARE
„Bucuria
comuniunii!”
■ SCOPUL ACTIVITĂȚILOR:
Ţinând seama de necesitate implicării Bisericii în viaţa comunităţii locale
şi a şcolii, propunem derularea unor activităţi menite să stabilească un dialog
optim între şcoală, familie şi Biserică, în sensul modelării personalităţii
copilului în acord cu valorile morale promovate de Biserică, pentru a deveni
membri activi şi solidari ai comunităţii din care fac parte.
■ OBIECTIVE
Obiectiv fundamental
Încurajarea dialogului şcoală –
familie – Biserică, în sensul realizării interesului superior al copilului şi
al familiei sale, în spiritul valorilor moral – creştine promovate de Biserică,
realizarea comunicării şi colaborării optime între părţile implicate, în sensul
realizării interesului superior al copilului şi al familiei acestuia, pentru a
deveni membri activi şi solidari ai comunităţii din care fac parte. Acest
obiectiv va fi realizat de instituţiile şcolare implicate, cu sprijinul reprezentanţilor
implicati
Obiective derivate
·
Menţinea şi creşterea prestigiului instituţiilor implicate;
·
Ţinând seama de potenţialul educativ al învăţământului extraşcolar
(informal sau de timp liber) şi de nevoile
de întări relaţiile dintre educaţia şcolară şi cea extraşcolară în
scopul modelării personalităţii elevilor şi eficientizării procesului
instructiv-educaţional.
• Eficientizarea
procesului instructiv-educaţional prin activităţi concrete desfăşurate;
• Stimularea comportamentului
participativ prin implicarea elevilor în acţiuni concrete, în sensul promovării
respectului de sine;
• Modelarea personalităţii
elevilor, ţinând seama de potenţialul educativ al învăţământului–informal sau
de timp liber;
• Consolidarea relaţiilor între
educaţia şcolară şi cea extraşcolară.
■ GRUP ŢINTĂ
Elevii din ciclurile primar,
gimnazial (liceal)
2. STABILIREA ECHIPEI
3. PARTENERI
4. COORDONARE – SARCINI DE LUCRU
-
Parohia va sprijini scoala partener în vederea îndeplinirii obiectivelor
propuse, participând şi încurajând iniţiativele de implicare a Bisericii, în
mod activ, în viaţa individului, familiei şi a şcolii, fără a îngrădi libera
opţiune a individului ;
-
Scoala iniţiatoare are sarcina de a mobiliza elevii pentru a participa la
activităţile întreprinse de Biserică, în sensul atingerii scopurilor.
5. ORARUL ÎNTÂLNIRILOR (tematica, obiective, rezultate)
Întâlnirile vor fi organizate
periodic sau ori de câte ori evenimentele specifice acestei acţiuni oferă un
punct de plecare pentru realizarea obiectivelor programului.
a)
Întâlnire pentru organizarea şi
iniţierea desfăşurării acţiunilor
Obiectiv: stabilirea claselor
participante la program;
Rezultate: clase din ciclurile
primar,gimnazial şi liceal de la unitatea şcolară implicată.
b)
Întâlnire pentru analiza rezultatelor
Obiectiv: identificarea
resurselor umane şi materiale care să susţină activităţile iniţiate;
Rezultate: participarea
părinţilor, cadrelor didactice şi implicarea acestora în activităţi.
c)
Întâlnire pentru proiectarea
acţiunilor
Obiectiv: stabilirea calendarului
activităţilor, a tematicii, mijloacelor şi strategiilor;
Rezultate: elaborarea programului
de activităţi.
d) Întâlnire
pentru evaluarea activităţii pe echipe şi în general
Obiectiv: precizarea reuşitelor
şi dificultăţilor programului;
Rezultate: identificarea unor
modalităţi de optimizare a strategiei de lucru pentru viitor.
e)
Întâlnire pentru analiza
impactului la nivelul şcolii, dar şi al colectivităţii
Obiectiv: analizarea efectelor
activităţii de diseminare şi mediatizare;
Rezultate: identificarea unor
posibilităţi de dezvoltare a noi iniţiative de dezvoltare comunitară.
6. CALENDARUL (ORIENTATIV AL) ACTIVITĂŢILOR
NOIEMBRIE - „Capcanele
adolescenţei” –
Dezbatere, pe tema riscurilor care apar în viaţa adolescenţilor, a principiilor
şi valorilor acestora;
DECEMBRIE - :,,HRISTOS SE NASTE ! PRIMITI-L ! ‘’ Mila crestina ca exteriorizare a iubirii
fata de aproapele.
– Acţiune
caritabilă de a colecta jucării pentru copiii defavorizaţi din parohie, cu ocazia Naşterii Domnului;
IANUARIE -„ ROLUL
BISERICII SI AL SCOLII IN PREVENIREA
ABSENTEISMULUI SI A ABANDONULUI SCOLAR .
– Masă rotundă, cu participarea
elevilor şi părinţilor,necesitatea educarii prevenirea absenteismului si a abandonului scolar si, promovând valorile morale
ale familiei creştine;
FEBRUARIE -„Violenţa naşte violenţă – Dezbatere, cu participarea elevilor şi a cadrelor
didactice, ilustrând cauzele şi efectele violenţei, promovarea spotului
antiviolenţă;
MARTIE – „Sărut mâna, mamă dragă…” – Cenaclu, recitarea de poezii, marcând
Ziua Internaţională a Femeii, promovând valoarea femeii în cadrul familiei
creştine;
APRILIE – „Lumina
lui Hristos in sufletele copiilor-Invierea Domnului.!” – Acţiune caritabilă de a
colecta cadouri pentru copiii defavorizaţi
din parohie, cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paşti;
MAI – „Iubire fără bariere” – Seminar, exprimând necesitatea adoptării unui comportament adecvat ,
de toleranţă şi respect faţă de semenii noştri de altă naţionalitate, etnie,
confesiune;
IUNIE – „Copilul de azi, creştinul de mâine” – Masă rotundă, sensibilizarea
părinţilor cu privire la importanţa educării copilului în spiritul valorilor
creştine, insuflarea unui comportament religios – moral, încă de la vârste
fragede.
II.
DERULARE
1.
Unităţi de învăţământ implicate
Scoala……
Nr. elevi:
Nr. cadre didactice:
2. PLANUL DE
ACTIVITĂŢI
Nr.
crt.
|
Activitatea
|
Iniţiatoare
|
Colaborare
|
Tip de
colaborare
|
Actori
|
Rezultate
|
1.
|
„Capcanele
adolescenţei”
|
Scoala….
|
- Reprezentanţi ai Parohiei ,invitati
|
- Dezbatere
- Directă, prin exprimarea opiniilor
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi
|
- Dezbatere, pe
tema riscurilor care apar în viaţa adolescenţilor, a principiilor şi
valorilor acestora
- Formarea unui comportament adecvat
|
2.
|
:,,Hristos
se naste ! primiti-L ! ‘’
|
Scoala….
|
- Parohia
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
|
-Acţiune caritabilă,
Ediţia a III-a
- Moment artistic - Colinde
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi
|
- Formarea unei atitudini corecte faţă de importanţa
sărbătorilor religioase în viaţa creştinilor
- Sensibilizarea elevilor pentru ajutorarea membrilor
defavorizaţi ai comunităţii din care fac parte, creşterea solidarităţii
sociale
|
3.
|
-„ RRolul Bisericii si al scolii in prevenirea
absenteismului si a abandonului scolar .
|
Parohia
|
- Scoala….
|
- Masă rotundă
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Părinţi
|
- Formarea unei atitudini corecte a copiilor faţă de
părinţi, în spiritul valorilor creştine
|
4.
|
„Violenţa naşte violenţă”
|
Scoala….
|
- Organizaţia „Salvaţi Copiii”
- Parohia
- Reprezentanţi ai altor şcoli şi licee
|
- Dezbatere
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Invitaţi
|
- Promovarea spotului „Violenţa naşte violenţă”
- Dezbatere pe tema cazuelor şi efectelor violenţei
|
5.
|
„Sărut mâna, mamă
dragă…”
|
Scoala….
|
- Parohia Valea Roşie
|
- Cenaclu
|
- Preot Paroh
- Elevi
- Părinţi
-Cadre didactice
- Invitaţi
|
- Recitarea de poezii, marcând Ziua Internaţională a Femeii, promovând
valoarea femeii în cadrul familiei creştine
|
6.
7.
|
„Lumina
lui Hristos in sufletele copiilor-Invierea Domnului.!”
|
Scoala….
|
- Parohia
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
|
-Acţiune caritabilă,
Ediţia a II-a
- Moment artistic
|
- Preot Paroh
- Elevi
- Părinţi
-Cadre didactice
- Invitaţi
|
- Sensibilizarea elevilor pentru ajutorarea membrilor
defavorizaţi ai comunităţii din care fac parte, creşterea solidarităţii
sociale
|
„Iubire fără
bariere”
|
Scoala….
|
- Reprezentanţi ai Parohiei
- Reprezentanţi ai unor fundaţii şi O.N.G.-uri
|
- Seminar
- Directă, prin exprimarea opiniilor
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Membri ai comunităţii locale
- Invitaţi
|
- Formarea unui comportament adecvat , de toleranţă şi
respect faţă de semenii noştri de altă naţionalitate, etnie, confesiune
|
|
8.
|
„Copilul de azi,
creştinul de mâine”
|
Reprezentanţi ai Parohiei Valea Roşie
|
- L. T. „Henri Coandă”
|
- Masă rotundă
|
- Preot Paroh
- Elevi
-Cadre didactice
- Părinţi
|
- Sensibilizarea părinţilor cu privire la educarea
copiilor în spiritul valorilor creştine, insuflarea comportamentului
religios-moral încă de la vârste fragede
|
3. REZULTATE PROIECTATE
► Elevii au fost interesaţi de
acţiunile derulate.
► Elevii au avut posibilitatea să
interacţioneze direct cu tinerii de vârsta lor, cu părinţii, cadrele didactice
şi cu preoţii parohi, să participe în mod activ la dezbateri şi la acţiunile de
întrajutorare ale membrilor comunităţii din care fac parte.
► În urma acestei campanii de
implicare activă a bisericii în viaţa şcolii şi a comunităţii locale, cadre
didactice şi elevi şi-au manifestat interesul de a participa la acţiunile
caritabile întreprinse de biserică.
► La această campanie şi-au adus
aportul, de asemenea, părinţii şi prietenii elevilor ce au constituit grupul
ţintă.
► Activităţile desfăşurate au
fost în concordanţă cu obiectivele propuse, ducând astfel la realizarea lor.
III.
EVALUARE
1.
REALIZĂRI MAJORE ALE PROIECTULUI
Un număr
mare de elevi, coordonaţi de cadre didactice dedicate, sprijiniţi de
reprezentanţii parohiei din care fac parte au conştientizat necesitatea
implicării Bisericii în viaţa şcolii, au învăţat să se preţuiască şi să
preţuiască, dovedind cooperare, iniţiativă, înţelegere şi solidaritate faţă de
persoanele cu care au venit în contact.
Prin
intermediul acestor acţiuni a fost stimulat comportamentul participativ al
elevilor, capacitatea lor de a se angaja în acţiuni şi de a interacţiona la
nivelul grupurilor, dovedind solidaritate. Au avut posibilitatea să îşi
valorifice propriile opinii referitoare temele supuse dezbaterii, exprimându-şi
disponibilitatea de a comunica deschis cu reprezentanţii Bisericii, cu părinţii
şi cadrele didactice implicate.
2.
OBSTACOLE ÎN DERULAREA
PROIECTULUI
-
slaba informare a familiilor tuturor elevilor în problema abordată;
-
inerente probleme organizatorice ce ţin de:
- sincronizarea
organizatorilor;
- atragerea de
fonduri necesare optimizării activităţilor, etc.
3. COORDONARE – STRATEGII DE ACŢIUNE
ŞI DE REŢEA
-
Parohia ,prin reprezentanţii săi,
consimte să sprijine scoala partener cu spaţii de desfăşurare a
activităţilor proiectate, dacă este cazul, şi cu resurse umane;
-
Parohia se obligă să respecte
regulamentul de ordine interioară şi orarul scolii partener;
- Scoala
iniţiatoare se obligă să participe la acţiunile la care s-a angajat, punând la
dispoziţie baza materială, ori de câte ori este necesar, pentru realizarea
obiectivelor vizate;
-
Scoala iniţiatoare consimte să semnaleze Parohiei eventualele cazuri sociale în
rândul elevilor liceului în vederea consilierii lor şi familiilor lor;
-
Parohia se obligă să respecte confidenţialitatea cazurilor semnalate de scoala
partener.
4. REZULTATE CANTITATIVE
-
angrenarea unei unităţi de învăţământ craiovean, opt cadre didactice dedicate
, 250 de elevi implicaţi, sub calda păstorire a celor doi preoţi din parohia la
care este arondat liceul partener;
-
desfăşurarea unor activităţi caritabile de ajutorare a membrilor
defavorizaţi ai comunităţii;
-
dezbateri, mese rotunde, cenaclu;
-
serbări;
-
expoziţie de icoane.
5. REZULTATE CALITATIVE
-
schimbarea atitudinii tinerilor în ceea ce priveşte acceptarea implicării
Bisericii în viaţa şcolii;
-
promovarea interesului superior al elevului;
-
promovarea respectării demnităţii umane;
-
găsirea de soluţii comune în ceea ce priveşte sporirea sentimentului de
solidaritate socială;
-
sensibilizarea elevilor şi cadrelor didactice în participării la acţiunile
întreprinse de Biserică.
6. POSIBILITĂŢI DE SUSTENABILITATE A
PROIECTULUI
-
obiectivele proiectului au trezit interes şi în rândul altor cadre
didactice, dar şi al părinţilor care au salutat iniţiativa şi s-au implicat în
desfăşurarea şi realizarea acţiunilor propuse;
-
în viitor, pot fi implicate şi alte unităţi de învăţământ.
IV.
DISEMINARE ŞI MEDIATIZARE
1. MODALITĂŢI ŞI ACTIVITĂŢI DE DISEMINARE
-
mese rotunde de informare a părinţilor şi a celorlalte cadre didactice –
periodic;
-
dialoguri deschise, schimburi de idei;
-
activităţi organizate de Biserică.
2. MATERIALE DE PROMOVARE
-
materiale publicitare (afişe, pliante, broşuri, chestionare etc.);
-
prezentări multimedia;
-
adresele electronice ale instituţiilor partenere.
3. IMPACT (FEED-BACK CONCRET)
Pentru
sondarea impactului au fost utilizate diferite strategii: observări curente,
chestionare, activităţi de analiză şi valorificare, discuţii organizate cu
participanţii la proiect şi cu invitaţii.
În faza de
evaluare, au fost identificate mai multe aspecte, precum:
a)
la nivelul şcolii: creşterea interesului faţă de colaborarea cu alte instituţii;
b)
la nivelul elevilor: conştientizarea acestora cu privire la necesitatea dezvoltării
personalităţii lor în acord cu valorile moral - creştine;
c)
la nivelul cadrelor didactice participante: dobândirea unor competenţe de a
modela personalitatea elevilor în consonanţă cu valorile morale promovate de
Biserică;
d)
la nivelul comunităţii: acordarea sprijinului în derularea diverselor acţiuni, conştientizarea
familiilor elevilor cu privire la necesitatea implicării Bisericii în viaţa
tinerilor.
4. MULTIPLICAREA EXEMPLELOR DE BUNĂ PRACTICĂ
Schimburi
de experienţă prin:
-
mese rotunde;
-
conferinţe;
-
dezbateri.
5. PARTENERIAT CU MASS MEDIA ŞI COMUNITATEA
LOCALĂ
- invitaţi: reprezentanţi ai
presei scrise şi mass media audio-vizuală.