Materialele trimise vor fi publicate în revista Educatio
CONCURSUL
JUDEŢEAN DE DEZBATERI
TINERII
–
MILENIULUI al III-lea
EDIŢIA
I
ARGUMENT
Dezbaterile reprezintă una dintre cele mai complexe metode
de formare, fiind regăsită în educaţia
tinerilor din diverse ţări ale lumii. Metodă
complexă de studiu, de dezvoltare a unor competenţe, valori şi atitudini,
dezbaterile reprezintă un mod excelent de asumare şi de dezvoltare a unui mod
propriu de învăţare. Prin pregătirea rundelor de dezbateri, elevii participă în
mod conştient şi motivat la propria lor
formare. DEBATE - ul este o formă structurată de dezbatere educaţională,
compusă formal din echipe
cu un număr egal de membri. Aceştia sunt puşi în situaţia de a pune în valoare
"pro" şi "contra" argumente diferite pentru ambele faţete
ale unor chestiuni asupra cărora oamenii, deşi bine intenţionaţi, pot fi în
dezacord
Prin acest concurs de dezbateri ne-am propus să abordăm teme de interes
general, care să vizeze aspecte sociale, morale şi culturale. Moţiunile
dezbătute în cadrul acestui concurs atrag atenţia tinerilor asupra unor
probleme importante cu care se confruntă societatea actuală şi le oferă ocazia
de a cunoaşte şi a aprofunda realităţi ale lumii contemporane. Prin
participarea la acest concurs, elevii îşi dezvoltă anumite valori: respectul
reciproc, manifestarea toleranţei faţă de ideile adversarului, acceptarea
diferenţelor, deschiderea faţă de ceilalţi participanţi la dezbatere,
analizarea şi investigarea problemelor sociale ale lumii contemporane.
Temele propuse în cadrul acestui
concurs de dezbateri sunt teme de actualitate, au o valoare educativă, sunt
disputabile şi nu solicită cunoştinţe de specialitate într-un domeniu
restrictiv. Ne dorim ca prin acest concurs,
elevul să-şi însuşească valorile morale într-un mod activ şi conştient făcând
apel la cunoştinţele interdisciplinare.
SCOP
Concursul interjudeţean de dezbateri
educaţionale, Tinerii-mileniului al III-lea, are drept scop conştientizare de
către tineri a valorilor morale prin dezbaterea argumentată şi prin înţelegerea
realităţii sociale .
OBIECTIV
GENERAL
-
Abordare interdisciplinară şi
transdisciplinară a problematicii propuse dezbaterii,
-
Utilizarea corectă şi adecvată a
elementelor specifice argumentării în cadrul unei dezbateri.
OBIECTIVE
SPECIFICE
-
Să utilizeze adecvat tehnicile de
argumentare/contraargumentare;
-
Să sintetizeze date din domenii diferite
pentru alcătuirea argumentării/contraargumentării;
-
Să dezvolte capacităţi elevilor de a gândi
critic, de a argumenta, de raportare critică la argumente şi contraargumente în
dezbatere;
-
Să formuleze discursuri publice de impact;
-
Să promoveze imaginea instituţiilor de
învăţământ preuniversitar participante la concurs;
-
Să dezvolte capacitatea de a lucra în
echipă;
MOŢIUNEA
PROPUSĂ PENTRU FAZA JUDEŢEANĂ:
Implicarea
părinţilor în educarea copiilor are un rol important.
GRUP ŢINTĂ
Concursul
se adresează elevilor din clasele IX-XII
din toate unităţile din învăţământul preuniversitar din judeţul Dolj.
CONDIŢII
DE PATICIPARE
Având
în vedere obiectivele propuse ale proiectului şi pentru a asigura egalitatea de
şanse prin participarea unui număr cât
mai mare de tineri în cadrul dezbaterilor educaţionale, trebuie îndeplinite
următoarele condiţii de participare:
-
Fiecare
instituţie de învăţământ preuniversitar participă la concurs cu o echipă
formată din 3 elevi, care pot fi din aceeaşi clasă/an de studiu sau din clase
diferite /nivel de studiu diferit. Aceste două echipe sunt numite
formal Afirmatori şi Negatori. Discursurile se desfăşoară alternativ între
membrii celor două echipe, cu membrii Afirmatorilor primii. După ce fiecare
vorbitor a vorbit o dată, al doilea sau primul vorbitor al fiecărei tabere
prezintă un discurs de răspuns (sumativ), cu discursul Afirmatorilor primul şi
cel al Negatorilor al doilea. Timpul pentru discursurile normale este de 8
minute, iar pentru discursurile de sumative de 4 minute. Fiecare echipă va fi coordonată de un
profesor coordonator. În timpul discursurilor obişnuite membrii echipei
adverse pot cere dreptul la intervenţii celui care susţine discursul. Nu se pot
adresa intervenţii în timpul discursurilor sumative. Modul în care este semnalată scurgerea
timpului este la latitudinea gazdei.
Modul în care coechipierii îşi semnalează între ei trecerea timpului
este la latitudinea lor, atâta timp cât semnalele sunt discrete şi nu îi
deranjează pe ceilalţi.
-
Juriul va fi
format din arbitri, care sunt invitaţi să nu ia în considerare opinia personală
asupra temei puse în discuţie. In cadrul competiţiilor de dezbateri arbitrii
urmăresc măsura în care participanţii reuşesc să argumenteze convingător, să
organizeze prezentarea, să răspundă prompt şi analitic contra-argumentelor
echipei oponente şi dacă sunt persuasivi.
ETAPELE
CONCURSULUI:
1. Promovarea
concursului:
Inspectoratul şcolar
judeţean Dolj împreună cu Mitropolia Olteniei promovează concursul în toate
unităţile de învăţământ şi informează elevii claselor IX-XII asupra
posbilităţii de a participa la această competiţie.
2. Înscrierea în
competiţie:
Profesorul coordonator va trimite
documentaţia de concurs tuturor
unităţilor şcolare care au elevi în clasele IX-XII.
Cadrele didactice şi elevii care doresc
să participe la Concursul interjudeţean de dezbateri
educaţionale, Tinerii mileniului al III-lea, completează formularul de
înscriere până la termenul limită prevăzut pentru faza judeţeană de 18 martie
2016.
3. Concursul se
desfăşoară public şi are o etapă, cea judeţeană.
ORGANIZATORI:
Inspectoratul şcolar judeţean Dolj;
·
Mitropolia
Olteniei;
·
Casa Corpului
Didactic Dolj;
COLABORATORI:
·
Fundaţia Cuvântul care Zideşte
LOCUL DESFĂŞURĂRII: Casa
Bengescu, ora 10
DATA DESFĂŞURĂRII:
Faza
judeţeană: 26 martie 2016
Simpozion internaţional 2016
Regulament de organizare şi desfăşurare al
Simpozionului internaţional şi
concursului
de creaţie literară şi creaţie plastică
Rolul
educaţiei religioase în formarea tinerilor într-o societatea globalizată
Craiova,
2016
Ediţia I
Argument
În cadrul evenimentelor realizate în contextul Anului omagial al educaţiei
religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului
Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti la împlinirea a
300 de ani de la moartea sa martirică (1716-2016), Inspecoratul
Şcolar Judeţean Dolj, Mitropolia Olteniei şi Casa Corpului Didactic Dolj organizează
Simpozionul internaţional intitulat Rolul educaţiei religioase în formarea
tinerilor într-o societate globalizată. Tema acestui simpozion este
deopotrivă actuală pentru viaţa Bisericii, a Familiei şi a Şcolii din
societatea românească de astăzi.
Simpozionul,
Rolul educaţiei
religioase în formarea tinerilor într-o societate globalizată, îşi
propune o analiză destul de atentă a necesităţii
cooperării dintre Familie, Şcoală şi Biserică, astfel încât educaţia
religioasă primită în Familie să fie susţinută în mod complementar prin
educaţia copiilor şi a tinerilor în viaţa Bisericii şi a Şcolii. Simpozionul este structurat pe
trei secţiuni tematice: 1. Părinţi, copii şi educarea lor; 2. Educaţia
religioasă – factor important în formarea
tinerilor; 3. Evidenţierea educaţiei
religioase prin parteneriate educaţionale.
În
contextul actual, al unei societăţi informaţionale excesiv, este relevantă
valorificarea specificului formativ al educaţiei religioase, arătându-se rolul
important pe care ea îl joacă în formarea morală a tinerilor. Importanţa
fundamentală a educaţiei creştine a copiilor şi tinerilor a fost subliniată
de-a lungul timpului în scrierile Sfinţilor Părinţi. Din scrierile lor se pot
desprinde învăţături mereu actuale şi relevante necesare alcătuirii unei
pedagogii creştine pentru secolul XXI. Educaţia
religioasă are un rol activ în modelarea personalităţii tinerilor şi în
formarea şi consolidarea sistemului de valori pe care îl asigură şi îl
transmite şcoala.
Destinat cadrelor didactice şi elevilor Simpozionul, Rolul educaţiei religioase în formarea
tinerilor într-o societate globalizată, îşi propune a fi un eveniment care să completeze
evenimentele de amploare naţională organizate în ţară cu ocazia comemorării Anului omagial al educaţiei
religioase a tineretului creştin ortodox şi Anul comemorativ al Sfântului
Ierarh Martir Antim Ivireanul şi al tipografilor bisericeşti la împlinirea a
300 de ani de la moartea sa martirică (1716-2016 ).
SCOP
Activitatea didactică propusă profesorilor şi
elevilor are ca scop: Evidenţierea
importanţei şi rolului educaţiei
religioase în rândul tinerilor în contextul actual.
SECŢIUNILE SIMPOZIONULUI:
SECŢIUNEA I: Părinţi,
copii şi educarea lor.
Referate
pentru profesori
Atelier de creaţie literară şi plastică
SECŢIUNEA
II: Educaţia religioasă – factor important în formarea tinerilor.
Referate
pentru profesori
SECŢIUNEA
III: Evidenţierea educaţiei religioase
prin parteneriate educaţionale.
Concurs de proiecte educaţionale în
colaborare cu Biserica sau cu alte instituţii comunitare.
OBIECTIV GENERAL:
Promovarea respectului pentru valorile fundamentale religios-morale,
educaţionale prin instituirea unei cooperări tot mai strânse între Familie, Biserică şi Şcoală ca mediu educativ.
OBIECTIVE SPECIFICE:
- Să identifice specificul formativ al educţiei
religioase;
- Să evidenţieze principii morale
necesare educării tinerilor;
- Să iniţieze şi să implementeze
parteneriate educaţionale Şcoală-Biserică;
- Să identifice responsabilităţi
specifice Familiei, Bisericii şi Şcolii în educaţia copiilor şi tinerilor;
- Să promoveze implicarea tot mai
activă a elevilor în activităţi social-comunitare;
-
Să stimuleze potenţialului creativ şi artistic al elevilor din învăţământul
primar, gimnazial şi liceal;
- Să promoveze
interdisciplinalitatea ca mijloc de dezvoltare şi stimulare a creativităţii
elevilor prin poezii, eseuri, desene;
- Să editeze un volum care să cuprindă creaţiile
literare ale participanţilor;
- Să organizeze o expoziţie cu lucrările
plastice ale elevilor participanţi;
- Să deruleze şi să iniţieze
activităţi în echipă între elevii şi cadrele didactice, din unităţile de
învăţământ;
GRUP ŢINTĂ:
pentru concurs - elevi din ciclul primar, gimnazial şi liceal;
pentru simpozion – cadre didactice din învăţământul preuniversitar.
Participanții pot alege oricare dintre temele propuse de organizatori.
ORGANIZATORI:
INSPECTORATUL ŞCOLAR DOLJ;
MITROPOLIA OLTENIEI;
CASA CORPULUI DIDACTIC DOLJ.
COLABORATORI:
Fundaţia CUVÂNTUL CARE ZIDEŞTE;
Asociaţia VASILIADA;
Fundaţia WORLD VISION;
LOCUL DESFĂŞURĂRII: Liceul Charles Laugier, Craiova
DATA DESFĂŞURĂRII: 9 aprilie 2016
PERIOADA
DE ÎNSCRIERE: 26 martie- 2 aprilie 2016
CONDIŢII DE PARTICIPARE:
Înscrierea şi
trimiterea lucrărilor se va face până la data de 2 aprilie 2016.
1. Creaţie literară: lucrările (maxim 2 pagini) vor fi redactate
în format A4, în Times New Roman, cu diacritice, Font 14, titlul Bold; autorul,
coordonatorul şi instituţia la două rânduri de titlu, scrise cu 12 Bold; apoi,
la două rânduri conţinutul scris cu 12, la 1,5 rânduri.
2. Creaţie plastică : compoziţiile (desene, picturi şi colaje),
vor fi realizate pe hârtie format A4 sau A3, respectând
temele concursului. Pe verso, fiecare lucrare expediată va conţine: tema,
numele şi prenumele elevului, clasa, şcoala, oraşul/judeţul, numele şi prenumele
cadrului didactic îndrumător. Fiecare coordonator poate participa cu max. 4
lucrări, indiferent de secţiune.
3. Proiecte
educaţionale: proiectele vor fi trimise în format electronic şi redactate,
fiind însoţite de câteva dovezi ale implementării proiectului (fotografii sau
scurte filmuleţe) sau de un raport de activitate.
4.
Lucrările ştiiţifice: redactate de către cadrele
didactice se vor realiza pe suport electronic fiind însoţite de o prezentare
Power Point de maxim 10 slide-uri, format A4, cu margini de 20 mm, sus, jos,
stânga, dreapta, Times New Roman 12.
Lucrările vor avea maxim trei pagini şi
vor fi tehnoredactate cu diacritice. Comitetul ştiinţific verifică toate
lucrările şi îşi rezervă dreptul de a respinge acele lucrări care nu îndeplinesc
condiţiile impuse de organizatori.
IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR
SESIUNE DE COMUNICĂRI
ŞTIINŢIFICE
CRAIOVA 2015
ARGUMENT
Sesiunea
de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR îşi propune o analiză destul de
atentă a modului în care sunt transmise învăţăturile moral-religioase. În societatea românescă actuală, aflată în
căutarea valorilor morale, educaţia trebuie să depăşească nivelul de
transmitere a informaţiilor şi să se transforme într-un demers de formare de competenţe,
priceperi, de capacităţi specifice creştinilor. În acest sens, această sesiune
se comunicări urmăreşte realizarea unor schimburi de experienţă între profesori
în domeniul strategiilor didactice interactive, având drept finalitate
cunoaşterea diverselor şi noilor modalităţi de lucru în scopul obţinerii
performanţelor şi a dezvoltării unui stil propriu de muncă şi mai ales în
direcţia încurajării acţiunilor care permit asigurarea calităţii în educaţie.
În
cadrul celor două secţiuni ale Comunicărilor Ştiinţifice se urmărește
inițierea dezbaterilor şi a schimburilor de opinii la tematica propusă
identificându-se problemele şi
perspectivele pregătirii profesorului pentru a arăta importanţa valorilor
moral-spirituale în educaţie. Pentru a se putea desfăşura un proces
instructiv-educativ modern, formativ şi interactiv profesorul de religie ar
trebui să utilizeze metode inovatoare de organizare a conţinuturilor învăţării
astel încât, să se evidenţieze participarea activă a elevului la propria
formare. Lucrările ştiinţifice prezentate în cadrul Sesiunii vor eficientiza
axiologizarea sistemului educaţional prin contribuţia participanţilor la acest
for ştiinţific.
SCOP
Activitatea
propusă cadrelor didactice de religie are ca scop: perfecţionarea cadrelor
didactice prin promovarea unor modalităţi inovatoare de organizare a conţinuturilor
învăţării şi prin aplicarea unor metode activ-participative în procesul
instructiv-educativ.
OBIECTIV GENERAL
Formarea şi perfecţionarea
din perspectivă ştiinţifică a cadrelor didactice de religie în vederea formării
elevilor şi tinerilor din perspectiva valorilor creştine.
OBIECTIVE SPECIFICE
- Să utilizeze interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritate ca modalități de organizare a conţinuturilor.
- Să aplice metode activ-participative în vederea dezvoltării competenţelor creştine la elevi.
- Să iniţieze şi să deruleze activităţi în echipă (transdisciplinare şi crosscurriculare)
- Să identifice metodele moderne eficiente pentru fiecare categorie de vârstă în concordanţă cu temele studiate.
- Să îşi dorească perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică.
- Să urmărească permanent în activitatea didactică îndeplinirea standardelor de calitate pentru realizarea unui învăţământ modern.
ANALIZA
DE NEVOI
Se
poate observa că în ultimii ani au apărut modificări
importante ale conceptelor de bază ale didacticii şi metodicii predării
Religiei, fiind necesar o analiză destul de riguroasă a modalităţilor de
transmitere a cunoştinţelor moral-religioase în contextul actual. În societatea
actuală, se pune accent pe cultivarea personalităţii elevului care să-l formeze
ca persoană, ca membru al societăţii de aceea, sunt importante metodele active şi
participative în întreaga activitate şcolară. Pentru a se realiza un învăţământ modern se
impune o pregătire iniţială şi continuă a cadrelor didactice.
În urma inspecţiilor realizate la
clase, dar şi în urma discuţiilor metodice care au avut loc în ultima perioadă,
s-a constatat că este nevoie de o îmbunătăţire a modului în care sunt transmise
învăţăturile morale de către profesorul de religie. În urma acestor discuţii au
fost evidenţiate următoarele:
Puncte
tari:- cadre didactice implicate în activităţi de cercetare ştiinţifică;
- profesori care au participat la cursuri de perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică;
- o colaborare strânsă între cadrele didactice din unităţile de învăţământ prin care se pot desfăşura activităţi transdisciplinare şi crosscuriculare;
- dorinţa de perfecţionare continuă în activitatea didactică a cadrelor didactice pentru îndeplinirea standardelor de calitate pentru realizarea unui învăţământ modern;
- diversitatea metodelor didactice moderne care pot fi aplicate în predarea conţinuturilor.
- abilităţi insuficiente ale unor profesori de a recepta şi aplica metodele şi tehnicile moderne de predare, învăţare şi evaluare;
- lipsa ghidurilor sau materialelor auxiliare care să-i ajute pe profesori în desfăşurarea activităţii didactice;
- lipsa unor mijloace auxiliare destinate elevilor;
- neaplicarea unor modalităţi inovatoare de organizare a conţinuturilor (interdisciplinaritatea şi transdisciplinaritate) de către profesori în demersul didactic;
- slaba participare la cursuri de formare şi perfecţionare continuă din perspectivă ştiinţifică şi psiho-pedagogică;Trecând în revistă metodele de predare - învăţare specifice Religiei şi nu numai, profesorul poate alege cel puţin o metodă modernă eficientă pentru fiecare categorie de vârstă care să poată fi aplicată la contextul curricular.Sesiunea de comunicări ştiinţifice se doreşte a veni in ajutorul profesorilor de religie şi nu numai, oferindu-le cadrul necesar prezentării unei lucrări în care să evidenţieze importanţa utilizării metodelor moderne de predare învăţare şi ajutându-i astfel, să-şi îmbogăţească experienţa didactică prin colaborarea cu alte cadre didactice. În cadrul referatelor ştiinţifice, profesorii vor exemplica proiectarea unei metode moderne la o lecţie dintr-o unitate de învăţare.Sesiunea de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR este destinată în principal profesorilor de religie din învăţământul preuniversitar dar şi, cadrelor didactice de alte discipline evidenţiind astfel, rolul interdisciplinarităţii şi transdisciplinarităţii în organizarea activităţii didactice.Sesiunea de comunicări ştiiţifice IMPORTANŢA EDUCAŢIEI RELIGIOASE ÎN FORMAREA AXIOLOGICĂ A ELEVILOR este organizată pe 2 secţiuni:
Secţiunea I
Educaţia religioasă privită interdisciplinar şi transdisciplinar în contextul curricular.
Educaţia religioasă privită interdisciplinar şi transdisciplinar în contextul curricular.
Secţiunea II
Promovarea valorilor moral-spirituale prin intermediul strategiilor moderne de predare-învăţare-evaluare.
Promovarea valorilor moral-spirituale prin intermediul strategiilor moderne de predare-învăţare-evaluare.
GRUP ŢINTĂ
Cadre
didactice din învăţământul preuniversitar
ORGANIZATORI:
LOCUL DESFĂŞURĂRII: Casa
Bengescu, Craiova
DATA DESFĂŞURĂRII: 5 decembrie 2015
PERIOADA DE ÎNSCRIERE: 14 - 28
noiembrie 2015
Condiţii de
redactare:
Lucrările ştiiţifice: redactate de către cadrele didactice se vor realiza
pe suport electronic fiind însoţite de o prezentare Power Point de maxim 10
slide-uri, format A4, cu margini de 20 mm, sus, jos, stânga, dreapta, Times New
Roman 12.
Lucrările vor avea maxim trei pagini şi
vor fi tehnoredactate cu diacritice. Comitetul ştiinţific verifică toate
lucrările şi îşi rezervă dreptul de a respinge acele lucrări care nu
îndeplinesc condiţiile impuse de organizatori.
Persoane de contact:
Prof. Ileana Boldisor,
tel.: 0771.264.227
email: ile_boldisor@yahoo.com
Prof. Aida Ionescu,
tel.: 0766.479.070;
email: aida_ionescu@yahoo.com
Prof. Mihaela Ouatu,
tel.: 0727.713.113
tel.: 0727.713.113