ARGUMENT
Motto:
„Trebuie
să devenim schimbarea pe care dorim s‐o vedem.”
Mahatma Gandhi
Activitățile
metodico‐stiințifice şi
psihopedagogice realizate prin intermediul cercurilor pedagogice reunesc
profesorii de religie care predau la ciclurile primar, gimnazial şi liceal la
nivelul judeţului Dolj.
Pilonul numit calitate este unul fundamental în desfăşurarea cercurilor
pedagogice, atunci când acestea au o tematică adecvată, un conținut
interesant, iar demersurile didactice urmăresc optimizarea actului de
predare‐învățare‐evaluare. O finalitate a
cercurilor pedagogice o reprezintă transformarea corpului didactic al
disciplinei Religie într‐o
elită profesională.
În
cadrul cercurilor dorim să se desfăşoare activități
eficiente, de promovare a inovației şi
creativității, de evidențiere
a performanțelor şcolare ale elevilor şi a
prestației didactice de calitate. Cercurile
pedagogice constituie foruri de evaluare critică şi constructivă a
conținuturilor şi modurilor de organizare
a procesului educațional, a metodelor de
predare‐învățare,
de lansare a unor proiecte educaționale
cu impact la nivel zonal şi județean,
de comunicare şi valorificare a concluziilor cercetării pedagogice. În
cadrul cercurilor pedagogice trebuie să se desfăşoare cercetarea pedagogică
adevărată, ceea ce presupune afirmarea unei concepții
pedagogice care stă sub imperiul creativității,
deschiderii, varietății şi flexibilității
strategice şi acționale. La activitățile
de cerc pedagogic cadrele didactice au prilejul să‐şi valorifice propria
experiență printr‐un schimb real de
idei şi practici didactice; numai împărtăşind experiența,
bunele practici, vor contribui la dimensiunea europeană a educației.
Pentru
anul şcolar 2015 ‐
2016 planificarea activităților în cadrul
cercurilor pedagogice s‐a
realizat ținând cont de nevoile de
perfecționare ale cadrelor didactice din județul
Dolj. Au fost propuse forme variate şi eficiente de activitate:
dezbateri, referate, activități demonstrative,
analize de conținut, ateliere de lucru, activități
interactive în grup, de dezvoltare a experiențelor
valoroase şi crearea de noi modele teoretice şi practice, cercetări
constatativ ‐
ameliorative etc, ce vor constitui modalități
prioritare de creştere a calității activității
cadrelor didactice, în scopul obținerii
unor performanțe observabile şi măsurabile în
activitățile cu elevii la disciplina Religie.
Nr.crt.
|
Tema
cercului / Ciclul
|
Locul
desfăşurării
|
Data
|
Forme
de realizare
|
SEMESTRUL
I
|
||||
1.
|
Consfătuirea
profesorilor de religie
|
Liceul
”Charles Laugier” Craiova – ora 10,00
|
19.09.2015
|
|
2.
|
Interdisciplinaritate
şi transdisciplinaritate: perspective teoretice şi metodice / Ciclul liceal
|
C.N.
„Fraţii Buzeşti”, Craiova
|
31.X.2015
ora 10 |
1.
Lecție demonstrativă bazată pe metode de
învățare prin explorarea directă/indirectă
a realității și metode de tip activ - participativ Ateliere de
lucru pe grupe
2.
Realizarea analizei comparative: Metode de explorare și acționale vs.
Metode expozitive și interogative
(avantaje, dezavantaje, frecvența utilizării,
resurse etc.).
3.
Proiectarea scenariului pentru o metodă didactică adecvată unei teme la
alegere
4.
Schimb de bune practici: - Proiecte de
lectii
5.
Referat: ABORDAREA INTERDISCIPLINARĂ A
RELIGIEI ÎN CONCORDANŢĂ CU CERINŢELE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI MODERN – Prof. Danciu Ana
|
2.
|
Formarea
şi dezvoltarea competenţelor profesorilor de religie pentru realizarea unui
învăţământ de calitate / Ciclul gimnazial
|
Şcoala
Gimnazială „ Gheorghe Ţiţeica”, Craiova
|
7.XI.2015
ora 9 |
1.
Ateliere de lucru pe grupe
2.
Propuneri de activităţi de învăţare prin care se formează şi dezvoltă
competenţe specifice la disciplina religie
3.
Abordarea practică a activităţilor care conduc la formarea de competenţe
atitudinale.
4.
Referat:CLASIC VERSUS MODERN IN
ABORDAREA ORELOR DE RELIGIE – Prof. Gheorghe Cornelia
|
SEMESTRUL al II
lea
|
||||
3.
|
Particularităţi
ale procesului de predare – învăţare în cadrul disciplinei Religie / Ciclul liceal
|
Colegiul
„Ştefan Odobleja”, Craiova
|
20.II.2016
ora 10 |
1.
Activități demonstrative, ateliere de
lucru (analiza metodologiilor, a programelor, profilul profesorului),
referate, chestionare, dezbateri, exemple de bună‐practică etc.
2.
Schimb de bune practici: - Proiecte de lectii
|
4.
|
Autoevaluarea
şi autoinstruirea, condiţii pentru dezvoltarea personală a cadrelor didactice
/ Ciclul gimnazial
|
Şcoala
Gimnazială „Traian”, Craiova
|
27.II.2016
ora 10 |
1.
Activități demonstrative
2.
Ateliere de lucru (metode şi instrumente de evaluare eficientă,
personalitatea evaluatorului, aşteptările evaluatorului, erori în aprecierea
conduitei etc), prezentarea de referate, discuții
|
5.
|
Cerc
de evaluare
|
Excursie
– Măn. Horezu, jud. Vâlcea
|
7.V.2016
|
Notă: În
cadrul activităţilor de cerc se va realiza mapa cu următorul conţinut:
- lista
participanţilor cu semnăturile;
- procesul-
verbal în care să fie menţionate propunerile concrete ale colegilor;
- materialele
prezentate în cadrul activităţilor (referate, prezentări de carte, informări
bibliografice, eventual proiecte didactice, scrisori metodice)
|
şi dezvoltarea personală;
|
necesare organizării activităţilor
|
• Facilitarea accesului la informaţie
|
educaţionale
|
prin intermediul IT.
|
• Situaţia financiară precară a părinţilor.
|
Dezvoltarea
profesională a profesorului, prin îmbunătăţirea cunoştinţelor de specialitate
şi a competenţelor metodologice, pentru a atinge standardele profesionale ale
cadrului didactic model.
O1
- să cunoască programa şcolară, precum şi nivelele de competenţă care trebuie
atinse la sfârşitul fiecărei unităţi de învăţare;
O2 - să dobândească abilităţi de a
întocmi documentele şcolare (planificarea calendaristică şi pe unităţi de
învăţare, proiecte de lecţii, proiecte educaţionale de parteneriat, fişe de
evaluare, sprijinirea şi monitorizarea fiecărui copil, portofoliul etc.) şi
controlul asupra comportamentului copiilor, prin explorarea de strategii noi,
prin aplicarea regulamentului scolar;
O3 - să poată identifica şi sprijini
grupurile de copii cu dificultăţi la învăţătură şi cu performanţe şcolare,
apelând la sprijinul psihologului şcolar (din unitate, CJRAE sau cabinet
particular);
O4 - să poată comunica eficient cu
copiii, colegii, cu părinţii copiilor informându-i verbal şi în scris de câte
ori este cazul;
O5 - să demonstreze responsabilitate în
ceea ce priveşte calitatea pregătirii profesionale.
RESURSE
IMPLICATE:
Umane
:
-
Inspectorul
de specialitate, prof. metodist, directorul unităţii, şeful comisiei metodice,
psihologul şcolar, prof. de informatică etc.
Copiii
şi părinţii acestora
Informaţionale :
Materiale:
-
Fişa
de evidenţă a activităţilor şi preocupărilor extraşcolare
-
Fişa
de evidenţă a activităţilor de dezvoltare profesională
Temporale: un an şcolar
Rezultate
aşteptate:
-
Satisfacerea
nevoilor de asistenţă ale profesorilor: managementul clasei ca mediu de
învăţare, managementul timpului, proiectarea şi organizarea lecţiilor, a
conţinuturilor, evaluarea achiziţiilor elevilor, aplicarea standardelor privind
învăţarea şi evaluarea copiilor, adaptarea la mediul de învăţare, etc.
Portofoliul
profesorului:
-
Raportul
specific fiecărei activităţi- analiza punctelor tari şi a celor slabe ale
activităţii, propuneri de eficientizare ale acestora
-
Rezultate
concrete din timpul activităţilor desfăşurate
-
Fişe
de evaluare
-
Observaţii
făcute asupra impactului pe care l-au avut activităţile asupra profesorului;
-
Fişe
de evaluare
-
Chestionare
La
sfârşitul anului şcolar să se evidenţieze dezvoltarea profesională a
profesorului, bazată pe competenţele profesiei didactice.
Posibilitatea
continuării activităţilor şi în anul următor.